
Sprawdzają się w roli samochodów rodzinnych, są wygodne i do tego dobrze radzą sobie w długich trasach – to główne powody rosnącej popularności SUV-ów. Poszukujesz samochodu właśnie z tego segmentu? Dysponując budżetem do 50 tys. zł, możesz wybierać wśród różnych modeli z rynku wtórnego. Dowiedz się, który SUV do 50 tys. zł warto kupić.
- SUV do 50 tys. zł – na co zwrócić uwagę przy zakupie?
- Jakie SUV-y cieszą się w Polsce największą popularnością?
- 1. Kia Sportage III
- 2. Dacia Duster II
- 3. Hyundai Tucson
- 4. Toyota RAV4
- Jakie inne SUV-y do 50 tys. zł wziąć pod uwagę?
- Ile kosztuje ubezpieczenie OC auta typu SUV o wartości do 50 tys. zł?
- Co jeszcze warto wiedzieć o SUV-ach?
- Jakie cechy wyróżniają auta typu SUV?
- Podsumowanie
- FAQ – najczęściej zadawane pytania
- Źródła
Bogate wyposażenie, komfortowe wnętrze i atrakcyjne parametry pod maską – to wszystko możesz zyskać w przystępnej cenie, decydując się dziś na zakup SUV-a, czyli auta łączącego w sobie cechy samochodu osobowego i terenowego. Choć eleganckie wykończenie (a często także sportowy sznyt SUV-ów) zachęca do zakupu, wiele osób obawia się kosztów związanych z eksploatacją pojazdu z tego segmentu. Czy rzeczywiście to auto nie na każdą kieszeń?
SUV do 50 tys. zł – na co zwrócić uwagę przy zakupie?
Przy wyborze SUV-a należy wziąć pod uwagę szereg czynników, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy i wartość użytkową samochodu. Budżet do 50 tys. zł pozwala na zakup zarówno typowego, przestronnego modelu, jak i tzw. małego SUV-a, który został zaprojektowany z myślą o warunkach miejskich.
Szukasz używanego SUV-a? W pierwszej kolejności określ swoje potrzeby i sprawdź, czy wybrany model odpowiada Twoim oczekiwaniom. Oto przykładowa, składająca się z 7 punktów checklista, którą możesz się posiłkować:
- Koszty utrzymania – w tym choćby ceny części, które najczęściej lub najszybciej się zużywają i poziom spalania
- Sztywność zawieszenia – wpływa ona nie tylko na zachowanie auta na drodze, ale też wrażenia z jazdy
- Pojemność bagażnika – duży bagażnik ma szczególne znaczenie, gdy często jeździsz na wakacje lub wykorzystujesz pojazd zawodowo
- Bezpieczeństwo jazdy – w ocenie, czy auto jest bezpieczne, pomocne są choćby testy zderzeniowe Euro NCAP
- Rodzaj napędu – do wyboru masz SUV-y m.in. z napędem 4×4 czy na przednią lub tylną oś
- Rodzaj i moc silnika – przykładowo SUV może mieć bezpośredni wtrysk paliwa
- Wyposażenie podnoszące komfort jazdy – należą do nich: komputer pokładowy, podgrzewane i regulowane fotele, systemy wsparcia kierowcy, systemy multimedialne
Jakie SUV-y cieszą się w Polsce największą popularnością?
Aby sprawdzić, które SUV-y są najpopularniejsze w Polsce, warto zajrzeć do raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Ze stworzonego na bazie informacji znajdujących się w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców raportu wynika, że w 2024 r. największą popularnością cieszyły się następujące modele pojazdów:
- Toyota Corolla (29 471)
- Skoda Octavia (19 266)
- Toyota Yaris Cross (15 612)
- Toyota C-HR (14 516)
- Toyota Yaris (14 178)
- Kia Sportage (14 134)
- Hyundai Tucson (13 178)
- Dacia Duster (10 393)
- Toyota RAV4 (10 388)
- Volkswagen T-Roc (9 218)
Chociaż powyższe zestawienie dotyczy nowych pojazdów, to można je potraktować również jako wskazówkę, zwłaszcza że na liście znalazło się kilka SUV-ów.
1. Kia Sportage III
Ten koreański model samochodu rodzinnego z każdym rokiem zyskuje coraz szersze grono zwolenników szukających SUV-a o niskiej awaryjności. Do dodatkowych zalet tego modelu należy zaliczyć przestronne wnętrze oraz prostą, intuicyjną obsługę samochodu. W budżecie do 50 tys. zł można nabyć już model trzeciej generacji produkowany w latach 2010-2015. Szczególnie polecane są silniki benzynowe w wariantach:
- 1.6 l o mocy 132 KM
- 2.0 l o mocy 163 KM
Rozważasz zakup Kia Sportage? Musisz mieć świadomość, że to raczej SUV typu miejskiego. Samochód niekoniecznie sprawdzi się w każdych warunkach, jeżeli chodzi o ukształtowanie terenu. Szukasz dużego i wygodnego auta na co dzień i na dalsze trasy? Chcesz, aby wybrany model był tani w eksploatacji i miał przy tym pojemny bagażnik? Kia Sportage będzie dobrym wyborem.
2. Dacia Duster II
Model wyprodukowany po 2017 r. to idealna propozycja dla tych osób, które chcą cieszyć się stosunkowo nowym samochodem w przystępnej cenie i niskimi kosztami eksploatacji. Ale część kierowców będzie musiała iść na kompromis. Dlaczego? Niektórym nie odpowiada bryła samochodu, która rzeczywiście nie przypomina opływowych kształtów luksusowych aut terenowych. Dacia nieco niżej plasuje się także pod względem standardu wykończenia wnętrza kabiny czy przestronności.
Dacia Duster drugiej generacji jest natomiast wyposażona w napęd na cztery koła i prowadzi się ją dość pewnie. Na rynku wtórnym warto rozejrzeć się za silnikiem benzynowym 1.3 TCe, który dostępny jest w dwóch wersjach – 130 KM i 150 KM.
3. Hyundai Tucson
Tucson nazywany jest przez niektórych perełką w segmencie SUV. Rzeczywiście jego czwarta wersja produkowana po 2020 r. przyciąga uwagę elegancką sylwetką i wykończeniem. Za egzemplarze produkowane po 2010 r. trzeba zwykle zapłacić od 70 tys. zł i więcej, choć i wśród tych roczników można znaleźć egzemplarz do 50 tys. Zwykle będzie się to jednak wiązało z niższą liczbą koni mechanicznych pod maską.
O egzemplarz Tucsona w przedziale cenowym do 50 tys. zł jest o wiele łatwiej wśród roczników 2005-2010. Choć ta generacja nie powala na kolana, można liczyć na równie pakowny bagażnik. Niezależnie od rocznika Tucson jest średniej wielkości pojazdem swojego segmentu i przeznaczonym raczej do użytku miejskiego – masywnego charakteru nadaje mu jednak konstrukcja nadwozia. To ona sprawia, że Hyundai Tucson sprawia wrażenie SUV-a nie do pokonania.
Podsumowując: to nowoczesne, dobrze prezentujące się auto rodzinne z licznymi systemami bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy.
4. Toyota RAV4
Ten crossover produkowany jest od 1994 r. i z każdą kolejną generacją podbija serca zmotoryzowanych. Toyota RAV4 uchodzi za SUV-a średniej wielkości, który łączy w sobie cechy eleganckiego i zgrabnego auta miejskiego z pojazdem terenowym. W 2019 r. na rynek wypuszczono piątą generację popularnej „rawki”.
Na rynku RAV4 dostępna jest z silnikiem benzynowym i z napędem na przednią oś lub na cztery koła. Dziś model dostępny jest także w wersji hybrydowej plug-in. W Toyocie RAV4 nie brakuje miejsca, aby wygodnie podróżować na każdym fotelu w kabinie. Wrażenie robi również pojemność bagażnika, choć z każdą kolejną generacją użytkownicy jako wadę wskazują niskiej jakości materiały wykończeniowe. Skórzana tapicerka jest dostępna jedynie w droższych samochodach.
Kup OC już od 280 zł!
- Ceny oc w 5 minut
- Porównaj oferty 14 towarzystw
- Pomoc 200 agentów
W RAV4 można znaleźć systemy bezpieczeństwa bazujące na radarze, automatyczną klimatyzację czy zaawansowaną nawigację. Jeżeli interesuje Cię SUV do 50 tys. zł, na rynku znajdziesz sporo kilkuletnich RAV4 z atrakcyjnymi parametrami pod maską.
Jakie inne SUV-y do 50 tys. zł wziąć pod uwagę?
Atrakcyjnych samochodów typu SUV jest oczywiście znacznie więcej niż omówione powyżej modele. Jeżeli z pewnych powodów skreślasz z listy wszystkie dotychczasowe propozycje, wciąż masz możliwość zakupu atrakcyjnego SUV-a w założonym budżecie. Poszukaj egzemplarza wśród następujących modeli:
Jak widać, rynek SUV-ów obejmuje pojazdy o rozmaitych parametrach i różnych marek, z których każda stara się odpowiedzieć na potrzebę wygody, komfortu jazdy i bezpieczeństwa na drodze. Na polskim rynku można znaleźć wiele atrakcyjnie wyposażonych roczników w cenie do 50 tys. zł.
Ile kosztuje ubezpieczenie OC auta typu SUV o wartości do 50 tys. zł?
Na coroczne koszty utrzymania SUV-a składają się nie tylko wydatki na paliwo, serwis i badania techniczne – dodać do tego trzeba także ubezpieczenie. SUV-y to przeważnie auta z silnikiem o dużej pojemności. Nie da się ukryć, że jest to aspekt, który istotnie wpływa na cenę ubezpieczenia OC każdego pojazdu. Nie inaczej jest w przypadku SUV-ów.
Wypowiedź eksperta

Kierowcy, w zależności m.in. od wieku, doświadczenia i modelu zgłaszanego do ubezpieczenia SUV-a, otrzymują różne oferty OC. Dobrze widać to na poniższym przykładzie – w najtańszej opcji Weronika za obowiązkowe ubezpieczenie SUV-a zapłaci 419 zł. Gdyby jednak polisy szukała jej o 5 lat młodsza siostra (która ma prawo jazdy dopiero od 2 lat), to najtańsza oferta kosztowałaby już 719 zł.
Kalkulacja dla 32-letniej Weroniki z Radomska, która poszukuje OC dla Toyoty RAV4 z rocznika 2015 o pojemności silnika 2494 cm3
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 419,00 zł rata od 241 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 436,00 zł rata od 249 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 756,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 774,00 zł rata od 451 zł |
![]() | 419,00 zł rata od 241.00 | ||
OC | AC | Assistance | NNW |
![]() | 436,00 zł rata od 249.00 | ||
OC | AC | Assistance | NNW |
![]() | 756,00 zł rata od 0.00 | ||
OC | AC | Assistance | NNW |
![]() | 774,00 zł rata od 451.00 | ||
OC | AC | Assistance | NNW |
Łatwo zauważyć, że ubezpieczenie OC o tym samym zakresie w różnych towarzystwach ma inną cenę. Skoro jednak jego zakres jest taki sam, lepiej nie przepłacać i nadwyżkę przeznaczyć na zakup dodatkowej ochrony w pakiecie, np. assistance.
Planujesz zakup SUV-a do 50 tys. zł? Znajdź najlepszą ochronę w kilka minut. Kalkulator OC i AC to prosta i intuicyjna obsługa, a przy tym możliwość dopasowania ubezpieczenia samochodu do swoich potrzeb i wybranych ryzyk.
Co jeszcze warto wiedzieć o SUV-ach?
Samochody z segmentu SUV przywędrowały do Europy zza oceanu. Pierwsze takie auto – Jeep Wagoneer – zostało wyprodukowane w Stanach Zjednoczonych w połowie XX w. (w 1962 r.) Jeżeli zaś chodzi o rynek europejski, pierwszą propozycją SUV-a był Range Rover, który powstał z myślą o podniesieniu standardu w użytkowaniu pojazdów terenowych. W tamtym okresie rzeczywiście SUV uchodził za luksusowy samochód terenowy.
W latach 90. ubiegłego wieku na rynku motoryzacyjnym SUV-y cieszyły się już ogromną popularnością, a wręcz stawały się modą. Z czasem zaczęto produkować modele, które kształtem i parametrami odchodziły od typowych samochodów do poruszania się w trudnych warunkach. W efekcie nie każdy współczesny SUV jest przeznaczony do jazdy terenowej. Znaczenie tego segmentu znacząco zmieniło się od czasu pojawienia się na rynku Wagoneera.
Przykład
Jakie cechy wyróżniają auta typu SUV?
Auta z nadwoziem typu SUV charakteryzują się w większości przypadków przestronnością – chodzi tu zarówno o przestrzeń przeznaczoną dla pasażerów, jak i część bagażową. Co do zasady są to duże i pojemne pojazdy, ale można wymienić także szereg innych cech znamiennych dla samochodów z tego segmentu. Po czym je najłatwiej rozpoznać?
SUV-y wyróżnia:
- Dobra widoczność na drodze. Kierowca siedzi wyżej, dzięki czemu widzi więcej. To oznacza też, że może szybciej dostrzec potencjalne niebezpieczeństwo.
- Napęd na cztery koła. Napęd na obie osie to niemal standard w tego typu autach, choć zdarzają się modele z napędem na oś przednią. Dzięki pierwszemu wariantowi SUV doskonale radzi sobie nie tylko w warunkach terenowych, ale również zwiększa pewność poruszania się po drodze przy trudnych warunkach atmosferycznych.
- Sporo miejsca w kabinie. Podwyższona konstrukcja samochodu umożliwia umieszczenie foteli w drugim rzędzie nieco wyżej niż w pierwszym. Dzięki temu pasażerowie mogą cieszyć się dużą ilością miejsca na nogi, a to ma bezpośrednie przełożenie na wygodę podróżowania.
- Podwyższone nadwozie. W przeciwieństwie do typowego auta terenowego nadwozie SUV-a opiera się na konstrukcji samonośnej, a nie na sztywnej ramie.
Konstrukcja ramowa samochodu polega na oparciu nadwozia o sztywną ramę. W autach tego typu wszystkie elementy zawieszenia montowane są do ramy, a nadwozie jest na niej w pewnym sensie położone. To na takiej sztywnej ramie skupiają się wszelkie uderzenia czy obciążenia, do których dochodzi na drodze.
Nadwozie samonośne to natomiast konstrukcja złożona z elementów pozostających we wspólnym układzie (chodzi m.in. o błotniki, progi i podłogę). Wymienione elementy są ze sobą połączone i pełnią funkcję nośną. Do takiego nadwozia montuje się wszystkie elementy zawieszenia. W tym przypadku obciążenia odbijają się na nadwoziu, a osoby podróżujące we wnętrzu pojazdu odczuwają je znacznie mniej. Podnosi to komfort jazdy nawet w trudniejszych warunkach terenowych.
Podsumowanie
- Samochód z segmentu SUV odznacza się zwykle przestronnością wnętrza kabiny, pojemnością bagażnika, zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy oraz dużym komfortem jazdy.
- Pierwszy SUV został wyprodukowany w Stanach Zjednoczonych w latach 60. XX wieku – był to Jeep Wagoneer.
- W 2024 r. w pierwszej 10 najlepiej sprzedających się samochodów w Polsce znalazło się kilka SUV-ów.
- SUV-y do 50 tys. zł to auta średniej klasy, których koszty eksploatacji są znacznie niższe niż najnowszych roczników tych samych modeli.
- Ubezpieczenie OC SUV-a jest droższe niż samochodu osobowego, a to ze względu na duży i mocny silnik, jaki zwykle znajduje się pod maską aut z tego segmentu.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Który SUV do 50 tys. zł jest najmniej awaryjny?
Taką opinią cieszą się samochody marki Kia. W zamieszczonym powyżej zestawieniu znalazł się wariant Sportage III generacji. To model, który rzadko ulega awarii, a przy tym jest wygodny i dobrze wyposażony.
Czy SUV do 50 tys. zł będzie drogi w utrzymaniu?
Wszystko zależy od konkretnej marki i modelu. W tym przedziale cenowym dostępne są samochody, których koszty eksploatacji niewiele różnią się od pojazdów z niższych segmentów. Należy jednak pamiętać, że z uwagi na dużą masę niektóre części będą w SUV-ie zużywały się szybciej i wymagały częstszej zmiany. Przykładem mogą być klocki hamulcowe.
Czy ubezpieczenie SUV-a będzie droższe niż innych samochodów?
Składka może być wyższa ze względu na parametry techniczne tych miejsko-terenowych samochodów. Pojemność silnika to jednak tylko jeden z wielu parametrów, które ubezpieczyciele biorą pod uwagę przy tworzeniu swojej oferty dla konkretnego klienta.
Dlaczego SUV-y są tak popularne?
Auta tego typu pozwalają pokonywać przeszkody w trudniejszych warunkach terenowych, zapewniają lepszą widoczność na drodze, a przy tym są pojemne, pakowne i wygodne. Takiego połączenia szuka wieku kierowców. Z SUV-a szczególnie zadowolona będzie osoba, która porusza się nie tylko po mieście, ale również wyrusza w długie trasy. W tej sytuacji SUV to po prostu uniwersalny wybór.
Małe, średnie czy duże – jakie SUV-y cieszą się największą popularnością?
Jak wynika z raportu przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, największą popularnością cieszą się średnie SUV-y. W drugiej kolejności są małe SUV-y. Zdecydowanie najrzadziej nabywane i rejestrowane są duże SUV-y.
Źródła
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego „Raport Branży Motoryzacyjnej 2024/2025” Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego „Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych w grudniu 2024 roku”