Dziś SUV traktowany jest jako luksusowy samochód terenowy, często dostępny przy tym w atrakcyjnej cenie. Pojazdy z tego segmentu rzeczywiście podbijają zarówno światowy rynek motoryzacyjny, jak i polskie drogi. A jest w czym wybierać! Niemal każda marka samochodowa ma swojej ofercie przynajmniej kilka modeli SUVów i to w różnych przedziałach cenowych. Podpowiadamy, co możesz znaleźć w tej kategorii do 50 tysięcy złotych.
- Samochody typu SUV – co o nich wiemy?
- Samochody segmentu SUV i ich cechy charakterystyczne
- Trop 1 – podwyższone nadwozie
- Trop 2 – dobra widoczność na drodze
- Trop 3 – napęd na cztery koła
- Trop 4 – dużo miejsca w kabinie
- Czy SUV do 50 tys. zł jest drogi w eksploatacji?
- SUV do 50 tys. – na co zwrócić uwagę przy zakupie?
- Najpopularniejsze samochody typu SUV do 50 tys. zł.
- Kia Sportage III
- Dacia Duster II
- Hyundai Tucson
- Toyota RAV4
- SUV do 50 tys. zł. i jego ubezpieczenie
- Podsumowanie
- FAQ – najczęściej zadawane pytania o SUV do 50 tys. złotych
Bogate wyposażenie, komfortowe wnętrze i atrakcyjne parametry pod maską – to wszystko możesz zyskać w przystępnej cenie, decydując się dziś na zakup SUVa, czyli auta łączącego w sobie cechy samochodu osobowego i terenowego. Choć eleganckie wykończenie, a często także sportowy sznyt SUVów zachęcają do zakupu, wiele osób obawia się późniejszych kosztów związanych z eksploatacją pojazdu z tego segmentu. Czy rzeczywiście to auto nie dla każdej kieszeni? Skąd wzięła się jego popularność?
Bierzemy pod lupę modele aut osobowych typu SUV, które kupisz w Polsce z budżetem do 50 tysięcy złotych.
Samochody typu SUV – co o nich wiemy?
Samochody z segmentu SUV przywędrowały do nas zza oceanu. Pierwsze takie auto – Jeep Wagoneer – zostało wyprodukowane w Stanach Zjednoczonych w połowie XX wieku. Było to dokładnie w 1962 roku. Jeśli zaś chodzi o rynek europejski, pierwszą propozycją SUVa był Range Rover, który powstał z myślą o podniesieniu standardu w użytkowaniu pojazdów terenowych. W tamtym okresie rzeczywiście SUV uchodził za luksusowy samochód terenowy.
W latach 90. na rynku motoryzacyjnym SUVy cieszyły się już ogromną popularnością, a wręcz stawały się modą. Z czasem zaczęto produkować modele, które kształtem i parametrami odchodziły od typowych samochodów do poruszania się w trudnych warunkach. W efekcie nie każdy współczesny SUV jest przeznaczony do jazdy terenowej. Znaczenie tego segmentu znacząco zmieniło się od czasu pojawienia się na rynku Wagoneera.
Samochód typu SUV (Sports Utility Vehicle) co do zasady projektowany jest tak, aby zapewniać kierowcy i pasażerom komfort jazdy, bardzo dobrą widoczność na drodze czy bezpieczeństwo podróży. Sprzyja temu zarówno kabina na wyższym poziomie, konstrukcja podwozia czy bogate wyposażenie i wygodne wnętrze.
Zainteresuje Cię też: Jak klasyfikuje się samochody w Europie? Przewodnik od A do M! (kalkulator-oc-ac.auto.pl)
Samochody segmentu SUV i ich cechy charakterystyczne
Auta z nadwoziem typu SUV charakteryzują się w większości przypadków przestronnością. Chodzi tu zarówno o przestrzeń przeznaczoną dla pasażerów, jak i część bagażową. To co do zasady pojazdy duże i pojemne, ale można wymienić także szereg innych cech znamiennych dla samochodów z tego segmentu. Po czym je najłatwiej rozpoznać?
Trop 1 – podwyższone nadwozie
W przeciwieństwie do typowego auta terenowego, nadwozie SUVa opiera się na konstrukcji samonośnej, a nie na sztywnej ramie. Co to znaczy?
Konstrukcja ramowa samochodu polega na oparciu nadwozia o sztywną ramę. W autach tego typu wszystkie elementy zawieszenia montowane są do niej, a nadwozie jest na niej w pewnym sensie położone. To na takiej sztywnej ramie skupiają się wszelkie uderzenia czy obciążenia, do których dochodzi na drodze.
Nadwozie samonośne to natomiast konstrukcja złożona z elementów pozostających we wspólnym układzie. Chodzi m.in. o błotniki, progi, podłogi itd. Są one ze sobą połączone i pełnią funkcję nośną. Do takiego nadwozia montuje się wszystkie elementy zawieszenia. W tym przypadku obciążenia odbijają się na nadwoziu, a osoby podróżujące we wnętrzu pojazdu odczuwają je znacznie mniej. Podnosi komfort jazdy nawet w trudniejszych warunkach terenowych.
Trop 2 – dobra widoczność na drodze
Kierowca siedzący wyżej, widzi więcej. To oznacza, że może szybciej dostrzec potencjalne niebezpieczeństwo wokół, co pozwala mu na natycmiastową reakcję.
Trop 3 – napęd na cztery koła
Napęd na obie osie to niemal standard w tego typu autach, choć zdarzają się modele z napędem na oś przednią. Dzięki pierwszemu wariantowi SUV doskonale radzi sobie nie tylko w warunkach terenowych, ale również zwiększa pewność poruszania się po drodze przy trudnych warunkach atmosferycznych.
Trop 4 – dużo miejsca w kabinie
Podwyższona konstrukcja samochodu umożliwia umieszczenie foteli w drugim rzędzie nieco wyżej niż w pierwszym. Dzięki temu pasażerowie mogą cieszyć się dużą ilością miejsca na nogi, co bezposrednio wpływa na wygodę podróżowania.
Czy SUV do 50 tys. zł jest drogi w eksploatacji?
Tak jak w przypadku każdego innego segmentu pojazdów, tak i w SUVach koszty eksploatacji czy napraw zależą od parametrów konkretnego modelu. To prawda, że SUVy klasy premium z mocnym silnikiem generują spore wydatki nawet przy drobnych wymianach. Zmiana tarcz hamulców, wymiana rozrządu czy prace związane z zawieszeniem to jednorazowy koszt w wysokości nawet kilku tysięcy złotych.
Jeśli jednak chodzi o SUVy do 50 tys. złotych, te koszty nie powinny być tak przytłaczające.
Przykład: Według serwisu DobryMechanik.pl średni koszt wymiany tarcz hamulcowych przedniej osi w modelu Toyota RAV4 2.5 Valvematic 180KM 132kW to 538 zł. Za tylną oś trzeba zapłacić natomiast ok. 569 zł. Dla porównania ta sama usługa w przypadku luksusowego Audi Q7 II 3.0 TFSI 333KM 245kW to odpowiednio: 915 zł i 730 zł.
SUV do 50 tys. – na co zwrócić uwagę przy zakupie?
Przy wyborze SUVa należy wziąć pod uwagę szereg czynników, które będą wpływały na bezpieczeństwo jazdy i wartość użytkową samochodu. Pamiętajmy, że do 50 tys, złotych można znaleźć na rynku zarówno typowe, przestronne modele, jak i tzw. małe SUVy, które projektowane są z myślą o warunkach miejskich.
Zanim dokonasz zakupu, określ dokładnie swoje potrzeby i sprawdź, czy wybrany model odpowiada Twoim oczekiwaniom. Oto przykładowa checklista, którą możesz się posiłkować:
- koszty utrzymania (np. ceny części, które najczęściej lub najszybciej się zużywają, niskie spalanie)
- sztywność zawieszenia,
- pojemność bagażnika,
- bezpieczeństwo jazdy,
- rodzaj napędu (4×4 lub na 2 koła, stały napęd quattro)
- rodzaj (np. czy ma bezpośredni wtrysk paliwa) i moc silnika,
- wyposażenie podnoszące komfort jazdy (komputer pokładowy, podgrzewane fotele, regulacja i typ foteli, systemy wsparcia kierowcy, systemy multimedialne).
Wszystkie te parametry można otrzymać na satysfakcjonującym poziomie w samochodzie typu SUV do 50 tys. złotych, zwłaszcza gdy decydujesz się na zakup na rynku wtórnym.
Najpopularniejsze samochody typu SUV do 50 tys. zł.
Światowa sprzedaż SUVów pozostaje pod lupą m.in. firmy Focus2Move. Analizując jej raport za rok 2022, można zauważyć, że wiele modeli popularnych w skali międzynarodowej zyskało równie dużą sympatię wśród polskich kierowców. Co prawda nowe egzemplarze prezentowanych tam samochodów kosztują znacznie więcej niż 50 tysięcy złotych, ale używane modele są w Polsce jak najbardziej osiągalne przy tym budżecie.
Aby natomiast wytyczyć TOP 5 SUVów najlepiej sprzedających się obecnie w Polsce, przeanalizowaliśmy raport Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar stworzony na podstawie statystyk z bazy CEPiK za okres styczeń-czerwiec 2023. Dane pokazują, że w pierwszej połowie tego roku pierwsza dziesiątka najlepiej sprzedających się modeli prezentuje się następująco (liczba w nawiasie dotyczy sprzedanych ezgemplarzy):
- Toyota Corolla (10 527)
- Toyota Yaris (8222)
- Skoda Octavia (7694)
- Toyota Yaris Cross (7258)
- Kia Sportage (6170)
- Dacia Duster (5174)
- Toyota C-HR (5016)
- Hyundai Tucson (4707)
- Volkswagen T-Roc (4168)
- Toyota RAV4 (4006)
Jak widać, aż 7 pozycji z tego zestawienia to samochody z nadwoziem typu SUV. Wybraliśmy te, które są najczęściej widziane na naszych drogach, a przy tym dostępne we wskazanym budżecie. Jeśli właśnie stoisz przed wyborem SUVa do 50 tys. złotych, być może znajdziesz tu wymarzony model dla siebie!
Kia Sportage III
Ten koreański model samochodu rodzinnego z każdym rokiem zyskuje coraz szersze grono zwolenników szukających SUVa o niskiej awaryjności. Towarzyszy temu przestronne wnętrze oraz prosta, intuicyjna obsługa samochodu. W budżecie do 50 tys. złotych można nabyć już model trzeciej generacji produkowany w latach 2010-2015. Szczególnie polecane są silniki benzynowe w wariantach:
- 1.6 l o mocy 132 KM,
- 2.0 l o mocy 163 KM.
Należy jednak podkreślić, że Kia Sportage to raczej SUV typu miejskiego. Samochód niekoniecznie sprawdzi się w każdych warunkach, jeśli chodzi o ukształtowanie terenu. Jeśli jednak liczyć na duże i wygodne auto na co dzień i na dalsze trasy, niskie koszty eksploatacji, a przy tym pojemny bagażnik, Kia Sportage będzie dobrym wyborem.
Zobacz też: Ile kosztuje ubezpieczenie OC Kia? (kalkulator-oc-ac.auto.pl)
Kup OC już od 280 zł!
- Ceny oc w 5 minut
- Porównaj oferty 14 towarzystw
- Pomoc 200 agentów
Dacia Duster II
Model wyprodukowany po 2017 roku to idealna propozycja dla tych osób, które chcą cieszyć się stosunkowo nowym samochodem w przystępnej cenie, nie wydając przy tym majątku na jego eksploatację. Okazuje się, że z Dacią to połączenie jest jak najbardziej możliwe. Jaka jest tego cena? Niektórym nie odpowiada bryła samochodu, która rzeczywiście nie przypomina opływowych kształtów luksusowych samochodów terenowych. Nieco niżej plasuje się także pod względem standardu wykończenia we wnętrzu kabiny czy przestronności.
Dacia Duster drugiej generacji jest natomiast wyposażona w napęd na cztery koła i z perspektywy kierowcy prowadzi się ją dość pewnie.
Na rynku wtórnym najlepiej rozejrzeć się za silnikiem benzynowym 1.3 TCe, który dostępny jest w dwóch wersjach mocy:
- 130 KM,
- 150 KM.
Zobacz też: Ile kosztuje ubezpieczenie OC Dacii? (kalkulator-oc-ac.auto.pl)
Hyundai Tucson
Tucson nazywany jest przez niektórych perełką w segmencie SUV. Rzeczywiście jego czwarta wersja produkowana po 2020 roku przyciąga uwagę elegancką sylwetką i wykończeniem. Za egzemplarze produkowane po 2010 roku trzeba zwykle zapłacić od 70 tys. złotych i więcej, choć i wśród tych roczników można znaleźć model do 50 tys. Zwykle będzie się to jednak odbywało kosztem liczby koni mechanicznych pod maską.
O egzemplarz Tucsona w takim przedziale cenowym o wiele łatwiej wśród roczników 2005-2010. Choć tamtejsza generacja nie powala na kolana, można tam liczyć na równie pakowny bagażnik. Niezależnie od rocznika Tucson jest średniej wielkości pojazdem swojego segmentu i raczej do użytku miejskiego – masywnego charakteru nadaje mu jednak konstrukcja nadwozia. To ona sprawia, że Hyundai Tucson sprawia wrażenie SUVa nie do pokonania.
To nowoczesne, dobrze prezentujące się auto rodzinne z licznymi systemami bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy.
Zobacz też: Ile kosztuje ubezpieczenie OC Hyundai? (kalkulator-oc-ac.auto.pl)
Toyota RAV4
Ten crossover produkowany jest od 1994 roku i z każdą kolejną kolejną generacją podpija serca zmotoryzowanych. Toyota RAV4 uchodzi za SUV średniej wielkości, który łączy w sobie cechy eleganckiego i zgrabnego auta miejskiego z terenowym. W 2019 roku na rynek wypuszczono piątą generację popularnej „rawki”.
Na rynku RAV4 dostępna jest z silnikiem benzynowym i z napędem na przednią oś lub na cztery koła do wyboru. Dziś model dostępny jest także w wersji hybrydowej plug-in. W Toyocie RAV4 nie brakuje miejsca, aby wygodnie podróżować na każdym fotelu w kabinie. Wrażenie robi również pojemność bagażnika, choć z każdą kolejną generacją użytkownicy jako wadę wskazują niskie jakości materiały wykończeniowe. Skórzana tapicerka jest dostępna jedynie w droższych samochodach.
To jednocześnie auto, któremu nic nie brakuje, jeśli chodzi o wygodę jazdy i w ogóle prowadzenia pojazdu. W RAV4 można znaleźć systemy bezpieczeństwa bazujące na radarze, automatyczną klimatyzację czy zaawansowaną nawigację. Jeśli SUV do 50 tys. złotych to Twój cel, na rynku znajdziesz sporo kilkuletnich RAV4 z atrakcyjnymi parametrami pod maską.
Atrakcyjne auta typu SUV to oczywiście znacznie więcej niż omówiona powyżej piątka. Do popularnych modeli widzianych na polskich drogach można również zaliczyć choćby takie jak:
Jak widać, rynek SUVów obejmuje pojazdy o rozmaitych parametrach i spod różnych marek, z których każda stara się odpowiedzieć na potrzebę wygody, komfortu jazdy i bezpieczeństwa na drodze. Wiele atrakcyjnie wyposażonych roczników można znaleźć na polskim rynku w cenie do 50 tysięcy złotych.
SUV do 50 tys. zł. i jego ubezpieczenie
SUV to przeważnie auto z silnikiem o dużej pojemności. Nie da się ukryć, że jest to aspekt, który istotnie wpływa na cenę ubezpieczenia OC każdego pojazdu. Nie inaczej jest w przypadku SUVów.
Należy jednak pamiętać, że algorytmy, według których wylicza się dla klienta składkę ubezpieczeniową, mogą różnić się od siebie w zależności od danego towarzystwa. Na cenę ubezpieczenia wpływa przecież szereg czynników związanych nie tylko z samym autem, ale i jego właścicielem. Właśnie dlatego ceny polis OC, których zakres jest stały i uwarunkowany ustawą, mogą się wahać nawet o kilkaset złotych między poszczególnymi firmami – przypomina Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w kalkulator-oc-ac-auto.pl.
Na cenę ubezpieczenia OC mogą zatem wpływać:
- marka i model pojazdu,
- rok produkcji,
- rodzaj napędu,
- pojemność silnika.
Ubezpieczyciele biorą pod lupę również osobę, która kupuje polisę. Liczy się dla nich choćby:
- wiek kierowcy,
- miejsce jego zamieszkania,
- stan cywilny,
- historia ewentualnych szkód.
W III kwartale 2023 roku tak te czynniki wpływały na zmienność ceny OC.
Więcej dowiesz się tutaj: Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu? (kalkulator-oc-ac.auto.pl)
Te parametry są ważne niezależnie od tego, jaką drogą kupujesz polisę – zarówno bezpośrednio w wybranym TU, jak i u agenta czy za pośrednictwem kalkulatora OC i AC. Zobaczmy, ile za ubezpieczenie swojej Toyoty RAV4 z 2015 roku o poj. silnika 2500 m3 zapłaci 32-letnia Weronika z Radomska, która zdecydowała się na zakup ubezpieczenia w porównywarce internetowej. Oto wyniki, jakie uzyskała.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||
---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 680,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 724,00 zł rata od 424 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 770,00 zł rata od 0 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 864,22 zł rata od 509,89 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 976,00 zł rata od 566 zł | |
OC | AC | Assistance | NNW | 2715,00 zł rata od 1514 zł |
680,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
724,00 zł rata od 424.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
770,00 zł rata od 0.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
864,22 zł rata od 509.89 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
976,00 zł rata od 566.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
2715,00 zł rata od 1514.00 | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
*kalkulacja składki z dnia 1.10.2023
Łatwo zauważyć, że ubezpieczenie OC o tym samym zakresie w różnych towarzystwach ma inną cenę. Skoro jednak jego zakres jest taki sam, lepiej nie przepłacać i nadwyżkę przeznaczyć na zakup dodatkowej ochrony w pakiecie, jak autocasco czy assistance. A co z wysoką ceną ochrony auta z tego segmentu?
Jeśli Weronika chciałaby zakupić dla swojego SUVa pełne zabezpieczenie obejmujące OC, AC, asisstance czy NNW, musiałaby wyłożyć na składkę aż 2 715 złotych. To sporo, jednak warto pamiętać o kilku możliwościach obniżenia ceny składki – jedną z nich jest np. dopisanie jako współwłaściciela samochodu doświadczonego kierowcy z rodziny czy spośród znajomych o nienagannej historii ubezpieczeniowej.
Jeśli planujesz zakup SUVa do 50 tys. lub właśnie stałeś się jego szczęśliwym właścicielem, znajdź dla Was najlepszą ochronę w kilka minut. Kalkulator OC i AC to prosta i intuicyjna obsługa, a przy tym możliwość dopasowania ubezpieczenia samochodu do swoich potrzeb i wskazanych ryzyk.
Podsumowanie
- Samochód z segmentu SUV odznacza się zwykle przestronnością wnętrza kabiny, pojemnością bagażnika, zaawansowanym systemem bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy oraz dużym komfortem jazdy.
- Pierwszy SUV został wyprodukowany w Stanach Zjednoczonych w latach 60. XX wieku – był to Jeep Wagoneer.
- W pierwszej połowie 2023 roku w pierszej 10 najlepiej sprzedajacych się samochodów znalazło się aż 7 SUVów.
- SUVy do 50 tys. złotych to auta średniej klasy, których koszty eksploatacji są znacznie niższe niż najnowszych roczników tych samych modeli, których cena przekracza często 100 tys. złotych.
- Ubezpieczenie OC SUVA niż innego samochodu osobowego – wszystko ze względu na duży i mocny silnik, jaki zwykle znajduje się pod maską auta z tego segmentu.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o SUV do 50 tys. złotych
Który SUV do 50 tys. złotych jest najmniej awaryjny?
Taką opinią cieszą się samochody marki Kia. W naszym zestawieniu przedstawiliśmy wariant Sportage III generacji, który rzadko ulega awarii, a przy tym jest wygodny i dobrze wyposażony.
Czy SUV do 50 tys. złotych będzie drogi w utrzymaniu?
Wszystko zależy od konkretnej marki i modelu. W tym przedziale cenowym dostępne są samochody, których koszty eksploatacji niewiele różnią się od pojazdów z niższych segmentów. Należy jednak pamiętać, że z uwagi na dużą masę niektóre części wymienne będą w SUVie zużywały się szybciej i wymagały częstszej zamiany, np. klocki hamulcowe.
Czy ubezpieczenie SUVa będzie droższe niż innych samochodów?
Składka może być wyższa ze względu na parametry techniczne tych miejsko-terenowych samochodów. Pojemność silnika to jednak tylko jeden z wielu parametrów, które ubezpieczyciele biorą pod uwagę przy tworzeniu swojej oferty dla konkretnego klienta.
Dlaczego SUVy są tak popularne?
Auta tego typu pozwalają pokonywać przeszkody w trudniejszych warunkach terenu, zapewniają lepsza widoczność na drodze ,a przy tym są pojemne, pakowne i wygodne. Takiego połączenia szukają obecnie zmotoryzowani. Z SUVa będzie zadowolony szczególnie ten kierowca, który tak samo często jak po mieście, wyrusza w dalsze trasy. Jest to więcej wybór uniwersalny, co rekompensuje koszt zakupu pojazdu.